Preambula
Etický kódex mediátora(ďalej len „kódex“) stanovuje požiadavky kladené na profesionálny a morálny kredit vykonávateľa mediácie ako jedného z najefektívnejších alternatívnych prostriedkov riešenia konfliktov a sporov. Poslanie mediátora ako profesionálne vyškoleného sprostredkovateľa pre ukončenie sporu alaebo konfliktu, zapísaného v Registri mediátorov Ministerstva spravodlivosti SR, je pomôcť tomuto procesu všetkými prostriedkami, ktoré sú v súlade s právom, morálkou a dobrým mravmi. Jeho výsledkom je vyriešenie konfliktnej situácie a jej potvrdenie formou mimosúdnej dohody.
Článok 1 – Vzťah mediátora k stranám sporu
Povinnosťou mediátora pred začatím procesu mediácie je v súlade so zákonnou normou poučiť strany predovšetkým o:
- dobrovoľnosti ich účasti, možnosti v ktorejkoľvek fáze mediáciu ukončiť,
- skutočnosti, že finálne riešenie spočíva v slobodnej vôli zúčastnených strán,
- odplatnosti služby mediátora na základe dohody,
- úlohe mediátora, ktorá nespočíva v rozhovorí, ale v riadení procesu, ktorý by mal dospieť k uzatvoreniu dohody,
- o dôvernosti celého procesu.
Článok 2 – Vedenie procesu mediácie
Spočíva na nasledovných zásadách, ktorými sa mediátor riadi:
- nestranne vedie rokovanie za účasti oboch strán sporu, alebo za účasti ich právnych zástupcov, prípadne s každou stranou zvlášť,
- vedie strany k tomu, aby dobrovoľne prevzali zodpovednosť za riešenie sporu,
- koncipuje návrh mediačnej dohody, ak túto úlohu neprevzali samotné strany sporu,
- zvažuje svoje zásahy v každej fáze procesu mediácie,
- je nestranný, neutrálny, nezávislý a objektívny,
- vytvára pozitívnu atmosféru a ovzdušie vzájomnej dôvery,
- v prípade, že rokuje s každou stranou zvlášť, tlmočí získané poznatky len po súhlase dotknutej strany,
- mediátor zachováva mlčanlivosť o faktoch zistených pred, počas a po mediácii od sporových strán s výnimkou prípadov, keď ho zákon tejto mlčanlivosti zbavuje.
Článok 3 – Vzájomné vzťahy medzi mediátormi
Mediátor:
- sa prezentuje kvalitným výkonom svojho povolania, pričom pri reklame a získavaní klientov zachováva jej primeranosť a musí vychádzať z pravdivých skutočností o osobe a výsledkoch práce mediátora,
- sa predbežne vzdeláva a skvalitňuje svoje mediačné zručnosti,
- by mal pri každej príležitosti zvážiť, či je kompetentný mediovať konkrétny prípad, ak jeho praktické skúsenosti, alebo výcvik nesúvisia s mediovaným sporom,
- môže svoje skúsenosti mediátora plne využívať ako účastník rôznych profesionálnych združení, spolkov, mediátorov zameraných na skvalitnenie práce mediátorov a zlepšenie výsledkov mediácie, jej propagácie medzi laickou verejnosťou.